Slaapproblemen / Insomnia

Slapeloosheid gebeurd iedereen wel eens, maar als dit nacht in nacht uit gebeurd kan het een probleem gaan worden. Dit kan tal van andere processen gaan verstoren en zodoende een diversiteit aan andere klachten met zich meebrengen. Dit soort klachten kunnen bestaan uit vermoeidheid en chagrijnig zijn. Energie tekort, hoofdpijn en concentratiestoornissen. Door de vermoeidheid kan het zijn dat mensen overdag gaan slapen en zo kan het gebeuren dat er een volledig verstoord dag en nacht ritme ontstaat.

Het niet kunnen slapen kan zijn dat het in slaap vallen moeilijk gaat, je kunt ’s nachts regelmatig wakker worden, intense dromen of nachtmerries ervaren of alleen maar liggen piekeren of dingen die komen of juist geweest zijn. Dit alles kan erg frustrerend werken, waardoor het alleen maar lastiger kan worden om de slaap te vatten. Belangrijk voor een goede nachtrust zijn de hormonen van het lichaam. Serotonine en melatonine zijn hierbij de bekendste.

Hoe acupunctuur kan helpen

Acupunctuur werkt samen met je lichaam om balans te creëren. Zorgen voor mentale ontspanning is een pré. Als het lichaam in actieve modus blijft zal ontspanning moeilijk gaan worden. Daarnaast zijn er mogelijk meerdere factoren die niet in balans zijn waardoor slapeloosheid aanwezig is. Acupunctuur en andere levensstijlkeuzes kunnen je helpen om de balans te bereiken tussen rust/ ontspanning en hoge energie (yin en yang).

Wat zijn de grootste factoren voor slapeloosheid:

  1. STRESS (Zie Stress pagina)
  2. Hormoonschommelingen tijdens de overgang (Zie menopauze pagina)
  3. Schildklierhormoontekort
  4. Bloedsuiker gehalte
  5. Darmen
  6. Urinewegen
  7. Mentale gezondheidsklachten
  8. Lifestyle / Voeding:
    • onvoldoende inname van vitamines
    • Cafeïne, theïne
    • overmatig gebruik van alcohol
    • bewegen
    • onregelmatige werktijden
  9. Daglichttekort + te veel licht voor en tijdens slapen

1. Stress

Voor meer info over stress kunt u de specifieke pagina bekijken. Stress en slapen gaan vaak niet samen. Het stresshormoon ‘cortisol’ speelt een belangrijke rol bij het niet kunnen slapen. Als het cortisolniveau in het lichaam te hoog is wordt de productie van het slaaphormoon onderdrukt.
Een toename van het cortisol kan komen door stress, licht (te laat op de avond) en overactiviteit.
Bij een te lange aanwezigheid van het stress hormoon kan het lichaam uitgeput raken en dus chronische slaapklachten tot gevolg geven. Dit kan leiden tot andere problemen als het te hoge niveau stresshormoon niet wordt aangepakt.

2. Hormoonschommelingen

Voor een uitgebreide informatie verwijs ik je graag naar de pagina overgangsklachten (menopauze).
Het progesteron is belangrijk voor een goede nachtrust. De schommelingen in dit hormoon beïnvloeden de duur en de diepte van de slaap. Progesteron zorgt voor het slaperige, vermoeide gevoel en oestrogeen is verantwoordelijk voor de hoeveelheid REM-slaap en de droomactiviteit. Afname van de hormonen kunnen zorgen voor  slapeloze nachten en vroeg wakker worden. Progesterontekort kan ontstaan door stress, onregelmatigheid en overslaan van de maandelijkse cyclus en menopauze.

3. Schildklierhormoon tekort

Schildklierhormonen beïnvloeden het serotonineniveau. Bij een te kort aan serotonine heeft dat automatisch effect op het melatonineniveau in het lichaam.

4. Bloedsuikergehalte

Bij een ongezonde levensstijl, zoals weinig gezonde voeding, te weinig beweging en stress kan er een situatie ontstaan dat het lichaam moeite krijgt om het bloedsuikergehalte op peil te houden. Dit kan een slechte invloed hebben op de serotonineproductie en dus weer de melatonine.

5. Darmen

Darmen kunnen een rol spelen in het slaapritme. Meer dan 90 % van de serotonine (gelukshormoon) wordt geproduceerd in de darmen. De darmflora is dus essentieel bij slaap problematiek. Serotonine is vervolgens weer belangrijk voor de aanmaak van melatonine (het slaaphormoon). Een matige / slechte darmflora zorgt dus voor minder aanmaak van serotonine en daarna weer minder melatonine.

Een ander onderdeel van het productie van melatonine komt door tryptofaan. Dit stofje is een eiwit wat we via voeding in ons lichaam opnemen. Een te kort hiervan kan leiden tot verminderde aanmaak van serotonine. Dit kan weer gevolgen hebben op de aanmaak van melatonine.

Met acupunctuur kunnen we balans brengen in de darmflora en fauna. Evenzo is het van groot belang om je voeding goed op orde te brengen.

Voeding waar je aan kunt denken voor het binnenkrijgen van meer tryptofaan is:

  • chocolade
  • haver
  • bananen
  • gedroogde dadels, pruimen
  • amandelen (serotonine)
  • kikkererwten / linzen / pinda’s
  • zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes
  • kersen, kiwi en avocado
  • melk
  • eieren (eigeel)
  • vlees waaronder onder andere kalkoen
  • vis

Serotonine zorgt er ook voor dat je lekker slaapt, omdat het een bouwstof van melatonine – het slaaphormoon – is. Dus als je darmflora uit balans is, wordt er minder serotonine aangemaakt en daardoor weer minder melatonine.

Een andere rol die je darmen hierin spelen heeft te maken met het essentiële aminozuur tryptofaan. Tryptofaan is een bouwstof van serotonine. Dus tryptofaan = bouwsteen serotonine, serotonine = bouwsteen melatonine. Je maakt tryptofaan niet zelf aan in je lichaam en moet dit dus via je voeding binnenkrijgen.

Bij ontstekingen in de darm wordt (extra) tryptofaan verbruikt voor het immuunsysteem. Het immuunsysteem wordt in opperste staat van paraatheid gebracht bij een acute situatie – zoals bij een ontsteking – omdat het lichaam altijd als primaire doel heeft om te overleven. Alleen is het op dat moment wel vervelend dat jij daardoor minder tryptofaan tot je beschikking hebt en daardoor minder goed slaapt.

6. Urinewegen

Een probleem in de urine wegen kan de nachtrust flink verstoren. Vaak moeten plassen, pijn bij het plassen of zelfs incontinentie kan de slaap flink verstoren. Dit alles kan leiden tot extra stress wat de slaap nog erger verstoord.
Mocht er een urinewegprobleem aanwezig zijn, is dit belangrijk om te melden tijdens de behandeling .

7. Mentale gezondheidsklachten

Depressiviteit is een gezondheidstoestand waar het ‘gelukshormoon’ het zwaar te verduren heeft. Een afname van het hormoon wat vaak voor langere duur van toepassing is. Dit kan leiden tot langdurige slaapproblematiek. Antipressiva die vaak een extra serotonine boost moeten geven, is soms niet voldoende. De verbindingen in hersenen tussen de hersencellen worden onder andere versterkt door serotonine.

Door veel te bewegen worden meer hersencellen aangemaakt en door veel afwisseling erin te houden worden er meer verbindingen gemaakt. Dit is belangrijk voor het serotonine niveau van het lichaam.
Er zijn veel bewegingsvormen die je kunt uitvoeren om het lichaam een boost te geven.

8. Lifestyle / voeding

Zoals eerder vermeld zijn er veel voedingsmiddelen die er voor kunnen zorgen dat er voldoende tryptofaan / serotonine in het lichaam komt.
Vitamines en mineralen zijn hierbij een extra aanvulling. Voornamelijk Vitamine C en Magnesium kunnen bijdragen aan een goede slaap.

Teveel inname van alcohol, koffie en thee kunnen activerend werken en zo een minder diepe slaap veroorzaken.

Bewegen is belangrijk voor het lichaam. Goed bewegen gedurende de dag kan een goed gevoel geven en intern een verhoging van het serotonineniveau geven. Daarnaast werkt het goed tegen depressieve / sombere gevoelens, wat bijdraagt aan een goede slaap.

Veel licht in de avond en afwisselend werk kan een forse invloed hebben op hormonen in het lichaam. Hoe veel sommige mensen aangeven hoe goed ze gewend zijn aan een bepaald ritme, een goed dag en nacht ritme is biologisch essentieel voor goede hormoon werking. Dus doe op tijd de tv / mobiele telefoon uit ’s avonds!